יום ראשון, 6 במאי 2012

מהם הסימפטומים של אנדומטריוזיס?


אנדומטריוזיס היא מחלה גניקולוגית שעיקרה הסיבוכים הקשורים לתאי רירית הרחם שנודדים אל אזורים אחרים בגוף ויוצרים שם זיהומים ודלקות. תאי רירית הרחם יכולים להופיע באיבר המין ובחלל הבטן ובמקרים אחרים הם חודרים גם למעי, לשלפוחית השתן ולרקטום. בזמן המחזור החודשי, בהשפעת הורמונים המין, תאי רירית הרחם יכולים להגיב בדימום לא טבעי ומכיוון שלדימום אין יכולת להתנקז החוצה – נוצרות דלקות מקומיות שמתפשטות אל הסביבה ולפעמים גם ציסטה (אנדומטריומה). סיבת המחלה לא לגמרי ברורה – ישנן מספר סברות.

אנדומטריוזיס, שנפוצה אצל נשים גורמת לכאבים, שיכולים להחמיר עד למצב של חוסר תפקוד, לאי תפקוד של חלק מהאיברים, בעיות במתן שתן ולפעמים גם לפגיעה בפוריות. במחלה, שניתן לאבחן אותה באמצעות ניתוח לפרוסקופיה, ניתן לטפל בשיטות שונות, על מנת להקל על התסמינים ולהביא להפוגות בה. מזור מלא, עדיין לא נמצא.

שכיחות אנדומטריוזיס


אנדומטריוזיס נפוץ בקרב 10 עד 15 אחוז מהנשים בגילאי הפוריות ויכול להופיע בכל גיל מגיל ההתבגרות עד להפסקת הוסת. אחוז ניכר מהנשים הסובלות מבעיות פוריות (עד חמישים אחוזים) סובלות גם מאנדומטריוזיס, אך לרוב משך הזמן בין הופעת הסימפטומים הראשונים לאבחון המחלה הוא ארוך ומגיע ל-8 – 9 שנים, בגלל העדר מודעות בציבור ובקרב העוסקים במקצועות הטיפול. ישנה השפעה תורשתית על התפרצות המחלה – הסיכוי להופעתה בקרב נשים שלהן בת משפחה שסובלת מאנדומטריוזיס גדול פי 7.

אנדומטריוזיס סימפטומים


המחלה משפיעה בדרכים שונות ומזוהה בגוף בהקפים שונים. היא יכולה לגרום לסבל רב, גם אצל אישה שלא נמצאו אצלה כמעט תאי רירית רחם מפושטים בגוף. אצל נשים אחרות, למרות הקף התפשטות גדול, הסימפטומים יהיו מינוריים.

הסימפטומים העיקריים באנדומטריוזיס הם כאבי אגן, כאבים בזמן המחזור החודשי, הנובעים ממקור רחמי , כאבים בזמן יחסי מין וכאבים בזמן מתן שתן. הכאבים מחריפים בזמן המחזור אך יכולים להופיע לכל אורך החודש ולהתפשט לגב התחתון, הבטן התחתונה, פי הטבעת, מותנים ורגליים.

במקרים החריפים יותר, עוצמת הכאב לא מאפשרת תפקוד יום יומי תקין ונדרשת פניה למרפאת כאב.

מאפיין נוסף של המחלה הוא הפרעות במחזור : דימום מוגבר או דימום שמקדימות אותו הפרשות חומות. אנדומטריוזיס יכול להשפיע גם על מערכת העיכול ולהביא לשלשולים, כאב באיזור הרקטום, דמם רקטלי ומאידך גם עצירות וכאבים עזים בזמן יציאה. בגלל דמיון רב בין התסמינים, חלק מהלוקות המחלה מאובחנות כבעלות תסמונת המעי הרגיז.

בעיות פוריות 

אחת מהתופעות הקשות שמתלוות למחלת אנדומטריוזיס הוא בעיות פוריות.


תגובה 1:

  1. זה קשור לתופעת הרחם האחורי במקרה ? ואיך השילוב של שניהם גורם לטיפולי פוריות ?

    תודה

    השבמחק